søndag den 20. september 2015

Aarhus Østhavn 19/9

Hjemme efter lidt over en måned i Grønland var der en smule trækobs-abstinenser i kroppen. Valget faldt på Østhavnen, da vinden var frisk fra vest og gårsdagens blæsevejr havde resulteret i en del fugle i Skagen. Desuden kunne man jo altid tjekke måger, hvis trækket udeblev. Det blev dog en ganske fin dag og jeg fik ikke tjekket mange måger. En adult Vandrefalk var første gode fugl. Kl 1055 opdager jeg til min overraskelse en sydtrækkende havfugl langt ude. En langvinget skråpe i typiske store buer med enkelte vingeslag, Sodfarvet Skråpe. Stort set samtidigt m skråpen kalder en Rødstrubet Piber pludseligt meget tæt på. To pibere kommer trækkende langs kanten af havnen og jeg får et kald mere og skyder et par billeder af fuglen. Heldigt, men dejligt! Ny Østjyllandsart for mig! En ganske god dag på havnen!

19/9 Rødstrubet Piber, Aarhus Østhavn. Vingebånd, flankestriber, rygstriber. Fuglen trak syd.
19/9 Sodfarvet Skråpe, Aarhus østhavn. Måske det dårligste billede taget af arten i DK?
19/9 Heftigt crop af ovenstående allerede meget croppede udgave. 
19/9 Vandrefalk, Aarhus Østhavn. Skråpen og Vandrefalken blev begge forsøgt dokumenteret på flere km's afstand.
Det kan lade sig gøre og ofte med et resultat, der er nogenlunde brugbart.  

RDN

Ingen kommentarer: