lørdag den 15. august 2009

Sommerbilleder

Først lige en bande doku-shots af de 3-4 Sorthovede Måger, jeg har fundet over sommeren.

På de to ovenstående billeder ses den samme 2K Sorthovedede Måge, Hou, Hals, 24/7-09. Muligvis sås to 2K-fugle faktisk på lokaliteten. Senere samme dag så jeg forresten en mulig 2K Sorthovedet Måge lande på en mark lige uden for Hals, men dette var fra bussen mellem Hals og Aalborg, og jeg nåede aldrig at få kikkert på, så...


Dogmeshot af 2K Sorthovedet Måge, 1/8-09, Gerå, Dronninglund. 18-55mm på mit canon 20D funker langt fra så lige godt til digiscoping som min Nikon Coolpix, som er ved at være kaput. Kunne være samme fugl, som ved Hou 24/7. PAFR havde dog også en 2K 30/7 ved Nordmandshage, så mon ikke der er flere fugle i omløb på østkysten af Vendsyssel... Beklager i øvrigt stavefeglen på ovenstående billede.


4K+ Sorthovedet Måge, Lystrup Strand, 7/8-09. Enlig fugl, der kom flyvende forbi mig, derfor det meget ringe foto. Fuglen er tydeligvis i kraftig fældning både i armen og i hånden.


To billeder af en 4K+ Sorthovedet Måge, Hevring Å´s udløb, 7/8-09. Fuglen er tydeligvis i fældning både i armen og i hånden og er sandsynligvis identisk med fuglen fra Lystrup Strand, som ligger blot 4 km mod øst for åudløbet.


Derudover har de sidste tre fire uger budt på et par besøg til Thy og et til Sønderjylland efter, hvad jeg troede skulle være mit første DK-kryds i år. Som trøst sås et par måger på Rømø. Havobs i Thy gav nogle Storkjover og 6 (5+1) Almindelige Skråper ved Ørhage, mens jeg formåede at komme fem minutter for sent til en Balear samme sted 31/7, men heldigvis havde jeg set en på østkysten af Vendsyssel blot cirka en uge tidligere, så tabet var til at leve med.

Adult michahellis nr. 1 i flugt, Lakolk, Rømø, 28/7-09. Meget sort på de yderste fire håndsvingfjer (p6+5 ses ikke, da de er fældet), sort subterminalt bånd på p10 og intet hvidt spejl på p9. Samme fugl ses her.


Adult michahellis nr. 2 i flugt, Lakolk, Rømø, 28/7-09. Meget sort på de yderste fire håndsvingfjer (p6+5 ses ikke, da de er fældet), hvid spids på p10 (sort subterminalt bånd kan evt være bortslidt) og intet hvidt spejl på p9. Samme fugl ses her.


Adult Kaspisk Måge, Lakolk, Rømø, 28/7-09. Bemærk bl.a. de lange tynde ben - en karakter, som fuglen nemt kunne findes på i flokken ved bare at scanne ben! Samme fugl ses her.


To 1K Store Kobbersnepper af vores hjemlige race limosa, Bygholm Vejle, 26/7-09. Man skal være opmærksom på, at 1K limosa´er også er rødlige og kan have savtakkede tertialer til en vis grad. Ugen efter så jeg sammen med KBC og PHK samme sted en 1K, der var kraftigere farvet, end disse to og havde ret udbredte savtakkede tegninger - især på tertialerne, der var savtakkede tilnærmelsesvist, som det ses på islandica. Ryggen var dog ikke så farvet, som det oftest er tilfældet på friske islandica, mens jeg ikke kan huske tegningen på vingedækkerne. Jeg glemte desværre at tage billeder af denne fugl.


Drilsk småryle Kammerslusen, 28/7-09.

RSN, 16/8-09.

Ingen kommentarer: