tirsdag den 25. august 2009

Balear i Gallohaven - 5 års jubilæum...

I dag er det fem år siden en af de bedste havobsdage i Østjylland indtraf. Morgenen startede med, at RDN og MO ringede om en 1K Lille Kjove, hvilket ikke fik mig op af sengen. Efter yderligere en halv time meldte de nu Storkjove og flere Suler, hvilket fik mig ud af sengen og op på cyklen på en 10 km´s tur fra Gellerup til Risskov. Undervejs fik jeg opkald fra OGJ om, at HLæ ved Kysing Næs havde haft først en nordtrækkende Sabinemåge og siden en nordtrækkende Almindelig Skråpe og en mulig Balearskråpe. Sabinen nåede jeg ikke, men blot fem-ti minutter efter jeg var ankommet, finder jeg en Balearskråpe ret ud for obsen. I mellemtiden er KBF også stødt til, og således får RDN, KBF og MO alle ny art på fuglen. SSL fik ikke skråpen, da han tog til årets første time på uni i modsætning til MO, RDN og undertegnede :-/

Her følger nogle udvalgte tal fra dagen:

Rødlom 1
Grådykker 1
Balearskråpe 1 N-R-S
Skråpe sp. 1
Sule 37+ N
Fløjlsand 12
Fiskeørn 1 S
Hjejle 78
Alm. Kjove 9
Lille Kjove 1 1K S (RDN fik noget video af fuglen, som vil blive forsøgt opsporet)
Storkjove 7 N
Kjove sp. 1 S
Sabinemåge 1 ad. sodr. N

Gallohaven besøges stort set aldrig af lokale århusianske fuglekiggere ud over en meget lille skare, hvilket kan undre, når man tager havfuglelisten i betragtning?

RSN, 24/8-09.

Hip, Hip, Hurra!
Gallohaven fra sin bedste side - 24/8-04. Fra venstre mod højre: SSL, MO, Thomas Maigaard og RDN.

Ingen kommentarer: