mandag den 26. oktober 2009

Århusgodbidder...

Onsdag og torsdag (21+22/10) blæste det godt fra øst her i Århus, hvilket gav forhåbninger om masser af havfugle i bugten. Onsdag eftermiddag havde jeg fra Nordhavnen 2 Lunder, 22 Rider, en Sule, 7 smålommer (nok Rødstrubede, men på meget stor afstand) og en ubestemt større lom (kan have været Sortstrubet).
Den efterfølgende morgen/formiddagsobs ved Egå Marina i selskab med SSL og KO dagen efter gav intet sjovt gav udover lidt Rider, Suler, Rødlommer, Alke og to Bjergænder. Under en regnpause i obsen mærkede jeg pludselig en relativ hård genstand ramme mig lige i mit åbne teleskopøje (højre for mit vedkommende). Det viste sig at være et lille granatæble afsendt fra en flov SSL, der i kedsomhed kastede med æbler. Eller også havde han en skjult agenda og ville forhindre mig i at finde hits foran næsen på ham?

KO og SSL, Egå Marina, 22/10-09.

12 Rider ud af en flok på 15, Århus Nordhavn, 21/10-09. Flokken er måske den største, der nogensinde er registreret i bugten? Foto: RSN.

Morten Jenrich Hansen fangede i går en Enkeltbekkasin og en meget sen Rørsanger i rørskoven ved Stavtruptårnet ved Brabrand Sø. Han har været så flink at sende billeder af bekkasinen til vores side - tak for det. MJH tilføjer om alders- og kønsbestemmelsen:

"Ungfugle har lidt spidsere halefjer end gamle, men fælder halen aug.-okt. Nogle kan dog bibeholde par 2 og 3 gennem vinteren og skulle så kunne aldersbestemmes.
Dagens fugl havde ikke disse spidse halefjer, så alderen er stadig intetsigende 1K+.

Ud fra næblængde på 41mm og vinge på 118mm kan den dog kønsbestemmes til en han."

Ringmærket Enkeltbekkasin, Stavtrup, Brabrand Sø, 25/10-09. Fotos: MJH.

Endelig fandt jeg også i går en 1K Kaspisk Måge ved Egå Engsø. Fuglen sås nærmest kun i flugt på stor afstand, men var alligevel meget karakteristisk. Jeg fik dog nogle dokushots på 400-500 m´s afstand. Billederne er taget ved iso 1600, hvorfor de er noget kornede. Såvidt jeg husker, er det min første 1K siden uge 42 2002 på Bornholm.

1K Kaspisk Måge, Egå Engsø, 25/10-09. Fotos: RSN.

RSN, 26/10-09.

2 kommentarer:

RSN sagde ...

Faldt lige over dette link mht. aldersbestemmelse af Enkeltbekkasin:
http://menzieringing.blogspot.com/2009/12/lymm.html.

Morten Jenrich Hansen sagde ...

Hej Rune - tak for et spændende ringmærkningslink!

Ang. alder på Brabrand fuglen, så hjælper det mig til at kalde den en 1K fugl.
Benfarve er godt nok midt mellem den grå farve på engelske ungfugl og den grønne adulte.
Derimod passer Brabrand-fuglens brede hvide bræmmer på de store vingedækfjer perfekt på en 1K fugl.
De bedste vinterhilsner
Morten