onsdag den 21. oktober 2009

FT 2009 - del 1

Fredag morgen inden felttræffet kørte de to Århusbirdere SSL og undertegnede til Mandø for at finde hits. Øen var dog meget fugletom, og næsten ingen fugle sås. Jeg fandt dog en phyl, som sad stille i en pilebusk ved den sydlige digegrav og pustede sig op. Ved første øjekast antog jeg fuglen for at være et bryn pga. øjenbrynsstriben og størrelsen, men jeg kunne tilsyneladende ikke se vingebånd. Afstanden til fuglen var ganske stor (30m), og inden jeg nåede at få kigget ordentligt på fuglen, var den væk for aldrig at blive set igen. Jeg fik heldigvis disse fire skud, som indledningsvis gav mig lidt bage anelser, da vi fik forstørret billedet på Råhede Fuglestation om aftenen. Hvis de manglende vingebånd holdt stik passede Østlig Kronsanger faktisk bedst, da fuglen rent faktisk havde issestribe og gullige ben. Men nærmere inspektioner af billedet viser, at fuglen rent faktisk er smånæbbet og således må være en Hvidbrynet Løvs, som jeg fik galt i halsen sandsynligvis pga., at flankefjerene dækkede for vingebåndene.


Af phyller med issestribe, som kan træffes i VP, kan nævnes Humes, Fuglekongs, Østlig Krons og Hvidbrynet. Humes kan udelukkes på benfarven, Fuglekongs kan udelukkes på manglende tydelig issestribe, Østlig Krons kan udelukkes på næbstørrelsen og mit førstehåndsindtryk af størrelsen. Tilbage står Hvidbrynet, som afbilledede fugl rent faktisk også ligner. Protester mod denne efterbestemmelse og ræsonnoment modtages gerne. Foto: RSN.

SSL på Sløruglejagt, Kammerslusen, 9/10-09. Ved Kammerslusen sås desuden THH, en Ringdrossel, en Indisk Gås, to Vandrefalke og to Dværgfalke samme aften.

Lørdag besøgtes Mandø igen sammen med SSL. I løbet af de to dage så vi en Rørdrum, en del Bjerglærker, lidt Granser, en Gærdesanger, lidt Hedelærker og en del Bjergvipper, så det var ikke det vilde, det kunne blive til.

Rørdrum, Mandø, 10/10-09. Måske FT´s eneste drum? Foto: RSN.

Hedelærke, Mandø, 10/10-09. Foto: RSN.

I løbet af lørdag eftermiddag blæste det voldsomt op, hvorfor vi fortrak til Lakolk Strand på Rømø for at tjekke måger fra min nyerhvervede Suzuki 4-hjulstrækker. Vi fandt en bunke kaspiske og en mulig michahellis, men se mere om dette i et andet indlæg....

RSN, 21/10-09.

Ingen kommentarer: