fredag den 23. oktober 2009

FT - del 3

Idet jeg stadig mangler nogle mågebilleder fra SSL, springer jeg over FT - del 2 (lørdag 10/10), der bl.a. omhandler sjove måger, en landskamp hørt i radioen på Lakolk Strand og en mørbanket SSL, der måtte fortrække til Århus.... Hør mere om alt dette i et senere indlæg!

Sent lørdag aften ankom undertegnede til Blåvand, hvor jeg delte sommerhus med Andreas Egelund Christensen og Mikkel Høegh Post samt noget af tiden med Mikkel Willemoes og Thomas Hellesen.

Søndag 11/10 gik dagen med lidt kratlusk og desuden en morfar til undertegnede, der havde et søvnunderskud, der skulle dækkes. Dagens sjoveste fugl var en Broget Flue på Horntoftevej, som Rasmus Bishop kunne fremvise, da jeg kom forbi.

Broget Fluesnapper, 11/10-09, Horntoftevej, Blåvand.

Mandag 12/10 startede jeg på Skallingen med AEC og MHP, men vi så ikke noget sjovt. Undervejs blev vi afbrudt af Storpiber meldt af Team Nidulus længere nordpå på Skallingen. Vi så dog aldrig fuglen trods en større eftersøgning på den eng, hvor den tilsyneladende var gået ned. Til gengæld blev det til et par Vandrefalke og en Duehøg. Derefter blev der meldt om en mulig Amerikansk Fløjlsand ved ishuset, men vi tog den med ro og luskede lidt først på Grønningen. Her fandt jeg bl.a. en Indisk Gås og en Nandu, selv om jeg betvivlede deres spontanitet.

Indisk Gås, Blåvand Minizoo, 12/10-09.

Efter flere meldinger om den sjove fløjlsand måtte vi dog op til ishuset, hvor anden dog i mellemtiden var fløjet væk. Til gengæld kunne den Amerikanske Sortand ses på afstand i bølgerne, alt imens en Thorshane yderst publikumsvenligt svømmede rundt få meter fra kysten. Fedt!

1K Thorshane, Ishuset, Blåvand, 12/10-09.

Efter at have dyppet fløjlsanden kørte vi til Esbjerg for at hente MWK, som kom direkte fra Blåstjerte, bryn og Pechorapiber på Færøerne. Herefter luskede vi ved Måde, hvor krattenes uoverskuelighed gjorde den buskvante MWK helt rundtosset. Området var giftigt, men kastede intet sjovt af sig. Til sidst skyndte vi os til Blåvand igen, hvor vi endelig fik set Fløjlsanden endda relativt godt det svindende aftenlys taget i betragtning.

Snespurv, Måde, Esbjerg, 12/10-09.

Tekst og fotos, RSN, 23/10-09.

Ingen kommentarer: