lørdag den 12. juni 2010

Gulhovedet Gul Vip ved Aså - nye billeder

Efter, at jeg ud fra et forsigtighedsprincip havde erklæret den tidligere omtalte Gule Vip ved Aså Havn for en hybrid mellem flava og flavissima, kom der flere responser på bestemmelsen. Bl.a. Palle A. F. Rasmussen ytrede sig om, at han mente, at fuglen var en tilsyneladende ren flavissima, idet fuglen ingen hybridkarakterer havde, da han havde studeret den i over en time. Efterfølgende så min far fuglen 2/6 også uden at kunne se gråt i hovedet på fuglen.
Om aftenen 3/6 sås jeg atter fuglen selv - denne gang i flot solskinsvejr. Fuglens grå pande var pist væk, hvilket nok er ensbetydende med, at de grå partier set 30/5 (som foreslået af KO) må skyldes, at fjerenes grå basis var blevet synlige som følge af, at hovedet var vådt. Jeg bøjer mig i støvet og er glad for, at denne flotte og fotogene fugl ikke har synlige hybridkarakterer. Dog er fuglen stadig i den mørkhovedede ende af flavissima-spektret.

Collage af den Gulhovede Gule Vip fra hhv. 30/5-2010 (venstre foto) og 3/6-10 (højre foto).

Gulhovedet Gul Vipstjert (Motacilla flava flavissima), Aså Havn, NJ, 3/6-2010.

Tekst og fotos RSN, 12/6-10.

Ingen kommentarer: