søndag den 6. juni 2010

Sandmilen 3/6 (fotodokumentation)

Torsdag den 3/6 var jeg på arbejde i Sandmilen. Vinden var rimelig hård fra NV og tvang dermed trækket ud over Sandmilen. Jeg holdte sporadisk øje med trækket og kunne i løbet af dagen notere Musvåge 43 (inklusiv returtræk), Hvepsevåge 13, Rød Glente 2 og Spurvehøg 3. Ca. 9.50 stod jeg i bunden af Sandmilen og fik øje på en større fugl (trane/stork) lige over klitterne langt mod sydvest. Fuglen drejede mod syd, og jeg tog instinktivt billeder af fuglen, da jeg ikke umiddelbart i felten kunne udelukke stork. Obstiden var vel 20-25 sekunder, og i de første 15 havde den direkte front mod mig, så jeg ingen kendetegn kunne se. Herefter drejede fuglen, og jeg skiftede til kamera (de otte billeder er taget på fire sekunder), og herefter så jeg aldrig fuglen igen. Min første indskydelse var Trane (pga. ynglelokaliteterne i området, og at den så ud til at gå til rast), så jeg tog det nogenlunde roligt. Jeg eftersøgte dog fuglen længere mod syd uden held. Pga. arbejde og et spædbarn derhjemme fik jeg først tjekket billederne lørdag, og de afslørede en fin 3k+ Sort Stork. Jeg kunne nok have bestemt fuglen i felten, hvis ikke jeg havde skiftet til kamera, men så havde jeg ingen dokumentation haft. Det er ikke altid en nem balancegang!

Herunder ses de otte billeder af fuglen. De er overhovedet ikke behandlet! Efterfølgende vises to billeder, hvor skygge er fjernet fire gange 100 procent. Billederne er taget i medlys kl. 9.50. Efter min bedste overbevisning er fuglen en 3k+ Sort Stork. Det understøttes blandt andet af proportioner, tegning og vingestilling. Fuglen har tynd hals, hængende hånd og antydning af rødt næb (første billede). Relativt korte ben ud bag halen, sort hals og vingeforkant, hvide "armhuler" og hvid undergump i kontrast til mørke halefjer.

Hvis der er nogen, som ikke er enige i bestemmelsen, så skriv gerne din mening her på bloggen.

SSL, 6/6-10.







Hvepsevåge fra Sandmilen.

Ingen kommentarer: