tirsdag den 16. april 2013

Vil Sorthovedet Måge yngle i Århus Kommune 2013?

Vi har modtaget billeder af en spændende observation af to adulte Sorthovedede Måger fra Brabrand Sø d. 13. april 2013.

Morten Jenrich Hansen skriver i Dofbasen:  

"Stod og nød forårsaktiviteten af Hættemåger da en herlig lyd mindede mig om min tid på Langli i 1995/96. Rigtig nok, så var der Sorthovedet Måge i luften over Hættemåge-kolonien. To adulte fugle fløj over øen i knap 50m´s højde og aktivt kaldende. Udover snakken viste de desværre ikke yderligere interesse for Hættemåge-kolonien, men fløj direkte mod øst. I det sydøstlige hjørne af Brabrand sø tog de højde ved at kredse en del gange. Fra stor højde forsvandt de mod øst over Langenæs."

To Sorthovedede Måger ved en hættemågekoloni på denne årstid er meget interessant, og jeg vil opfordre alle til at tjekke deres lokale hættemågekoloni, så vi kan få lokaliseret parret, hvis de har slået sig ned i nærheden.


Jeg vil desuden opfordre alle lokale observatører til at sende billeder til mig, hvis man har billeder af interessante observationer fra DOF-Østjylland. Tak til Morten Jenrich Hansen for billederne.

Min mail kan findes på Netfugl under Stephan Skaarup Lund.

Sorthovedede Måger fra Brabrand Sø
Sorthovedede Måger fra Brabrand Sø
Sorthovedede Måger fra Brabrand Sø

Ingen kommentarer: