lørdag den 27. september 2014

Fødselsdag ved Bovbjerg

Hvad vil du gerne lave på din fødselsdag?
Spørgsmålet blev stillet af min kæreste, kort tid efter jeg havde set vejrudsigten. Jeg ved ikke, om hun blev glad for svaret, men tidlig torsdag morgen sad jeg ved Bovbjerg. Obspladsen er godt nok bag en stor Havtorn ved Ferring, men Bovbjerg lyder bare bedre til havfugle. Tidligere har jeg siddet ved Vejlby Klit, men der er bare meget mere læ på denne lokalitet. Samtidig kan jeg godt lide at sidde 10-15 meter over havets overflade, selvom man skal bruge håndkikkerten flittigt.
Den første time skete der ingenting, og jeg var bange for at vinden var for svag og retningen forkert (NV). Morten havde dog en tidlig Sodfarvet ved Nr. Lyngvig, så jeg var stadig fortrøstningsfuld. De næste timer var bedre, og jeg fik bogført et par fine Sodfarvede Skråper samt et par Storkjover. I håndkikkerten ser jeg en Thorshane i brændingen mod nord, og kan bekræfte bestemmelsen i skopet få øjeblikke efter. Jeg var nu i strålende humør, og det blev kun bedre. Kort tid efter følger jeg dagens første af to 1K Lille Kjover, og i det øjeblik jeg rækker ud efter kameraet flyver en stormsvale ind i synsfeltet. Jeg slipper øjeblikkeligt kjoven og dokumentere stormsvalen i stedet. Det er der sgu mere potentiale i! Fuglen raster i brændingen i 3-4 minutter, og den bliver hurtigt bestemt til Stor Stormsvale. Efter kl. 12 var det primært Suler (271), Mallemukker (22) og Alm. Kjover (7) der blev bogført, og jeg pakkede sammen ved 18 tiden pga. regn. En flok på 400 Bomlærker rastede i klitterne, hvilket var et ret fedt syn. Alt i alt en godkendt dag.

Sodfarvet Skråpe 100 meter vest for brændingen.
Når man sidder højt forsvinder fuglen ikke så nemt i bølgedale.
 
Fødselsdagsbarnet i sin datters autostol. Det var faktisk overraskende behageligt!

Storkjove mod nord i tidligt morgenlys og ISO 3200

Haps. Stor Stormsvale doku fra Vesterhavet. Ikke hverdagskost ;-)

Kun fem Store Stormsvaler er set i DK i år.

Fuglen rastede i flere minutter i brændingen inden den forsvandt mod syd.



Suler i brændingen


Obspladsen.
En god menu består altid af boller og bananer.

Ingen kommentarer: