torsdag den 11. september 2014

Nordsanger mod vest.

Engang imellem passer pengene bare, og jeg skulle tilfældigvis til et møde i Ringkøbing samtidig med at en Nordsanger besøgte Nr. Lyngvig Fyr. Jeg havde planlagt et besøg i fyrhaven ved solopgang, men mine børn ville det anderledes, så jeg udsatte besøget til om eftermiddagen. Jeg ankom ved fire tiden, og fik efter et par samtaler styr på situationen omkring fuglen. Den var ikke set de sidste par timer, og den var tilmed meget skulky sidst den sås. Det var koldt og ret blæsende, så det så ikke alt for godt ud. Heldigvis blev vejret hurtigt bedre, og efter en halv time blev fuglen genfundet aktivt fouragerende, og den sås efterfølgende rigtigt fint den næste times tid. Jeg var glad, men da jeg kom hjem passede pengene alligevel ikke. En Hortulan var fundet kort efter jeg forlod lokaliteten, og den var såmænd også meget fint meldt ud på Birdalarm.
For helvede hvor jeg savner ET nationalt meldesystem og Netfugl! Fragmenteringen af feltornitologen her i landet har efterhånden gjort min lidenskab til en ligegyldig suppe af svingende kvalitet på facebook og diverse blogs, og den mangler i den grad et ståsted. Jeg overlever nok en Hortulan, da jeg selv har fravalgt Birdalarm pga. Birdcall, men Krognæbbene fra Aarhus er dog en helt anden sag! ;-)

Fund oversigt
  • 2012-09-15 -(09-16) : 1 1cy trapped and ringed Gedser Odde, LFg info
  • 2008-08-11 -(08-12) : 1 2cy+ trapped and ringed Blåvands Huk, RBginfo
  • 2001-08-22 : 1 1cy trapped and ringed Holmsland Klit, Søndervig, RKginfo
  • 1998-09-28 : 1 Blåvands Huk, RBg info
  • 1996-09-18 -(09-20) : 1 1cy trapped and ringed Tipperne, RKginfo
    Fuglen er 6. fund fra landet, hvis den bliver godkendt.
    Samtidig er det kun det andet fund, som er fundet i felten. Resten er ringmærkede fugle
    Foto: SSL
    Nordsanger ved Nr. Lyngvig Fyr fundet af OA.
    Foto: SSL
    Nordsanger ved Nr. Lyngvig Fyr fundet af OA.
    Foto: SSL
    Stephan Skaarup Lund

    Ingen kommentarer: