torsdag den 21. januar 2010

Gråvinget Måge - en personlig beretning med dogme/kult-videodokumentation

Århusbirderne har modtaget denne beretning fra Tau Rasmussen i forbindelse med observationerne af Gråvinget Måge på Århus Havn:

Gråvinget Måge - en personlig beretning med dogme/kult-videodokumentation

Om eftermiddagen fredag 27. november 09 sad jeg i møde i Randers. På et tidspunkt checker jeg min midlertidigt lydløse telefon og ser, at Rune har haft ringet. Jeg går udendørs for at høre, hvad han vil. Da det går op for mig, at den nervøst råbende Rune sidder med en sandsynlig Gråvinget Måge på Århus Havn får jeg pludselig overordentligt travlt. Tilbage i mødelokalet kaster jeg alle papiper etc. i tasken og styr(t)er imod udgangen med en tåbelig forklaring om, at der står en måge i Århus, som ikke må være der (det har jeg hørt en del for for siden).
Jeg drøner ud af Randers imod Århus med 90 km/t, medens jeg overvejer strategien. Problemet er, at jeg hverken har kikkert eller teleskop med. Da jeg bor meget tæt på havnen, er det fristende lige at hente disse undervejs. Jeg beslutter mig dog for, at det er for farligt, selv i forbindelse med en rastende måge. Så jeg kører direkte på havnen og gudskelov for det. Jeg når at se mågen i 10-15 minutter, inden den letter og forsvinder. God oplevelse.

Om eftermiddagen mandag 21. december ser jeg på netfugl, at Rune (langt om længe) har skrevet en meget udførlig finderberetning, og at netfugl dermed har åbnet for afkrydsning. Jeg ringer og fortæller min bror Bo det, og da han er lige i nærheden, kigger han op, så vi kan nyde noget så frydefuldt som afkrydsning af en blocker sammen. Det er jo langt fra hvert år dette lykkes især ikke nu om dage og især ikke midt i Danmarks næststørste by. Så ringer Rune. Han står med en Kaspisk Måge på "Playa Samoa", en lille måge-hyggekrog på oilehavnen. Den er ny for Bo, så vi triller derned.
Undervejs joker vi med tanken om, hvad fanden man gør, hvis det utænkelige skulle ske – at man genfandt den Gråvingede Måge. Ville man virkelig tilkalde et trecifret antal twichere og dermed reducere sin nyerhvervede blocker til en kandidat til mange birderes største DK-hul? Vi morer os over dilemmaet.
På Playa Samoa står Rune, Stephan og Kent. Der hersker en rolig og hyggelig stemning. Bo får set sin Kaspiske og beslutter sig for at videofilme den. Han starter med en stemningsoptagelse og panorerer så over til den Kaspiske. Og så bryder helvede løs, da Rune får øje på den Gråvingede næsten for snuden af os.

Vi har nu valgt at offentliggøre den hidtil hemmeligholdte optagelse i sin helhed. At der på et tidspunkt råbes ”satans”, skal ses i forbindelse med blocker-problematikken, men rolig nu - det vil aldrig blive offentlig kendt hvem der råber, og fuglen blev meldt ud på behørig vis. Ærlighed varer længst :-)
Af hensyn til CIF har vi fået min søn Tue til at producere en pædagogisk specialversion, så også de kan følge med.
Rigtig god fornøjelse.

P.S. Den eneste, der fik ny art den dag, var Bo - og det var ikke den Gråvingede.

Mvh Tau


Version 1



CIF-specialversion

Ingen kommentarer: