fredag den 2. maj 2008

Hvid mozarella hos den lokale tank

Mandag d. 28. april

Var på familiebesøg hos Søsteren i Lisbjerg (lige nord for Århus) og i gang med at lave pizza, da vi fandt ud af, at vi ikke havde noget ost! Lisbjerg er en mindre forstad til den jyske hovedstad og den eneste mulighed var den lokale tank, som dog skulle vise sig at være ganske velassorteret!! Det havde regnet det meste af dagen i det østjyske, men sådanne vejrsituationer byder jo ofte på sjove fugle netop på denne årstid. Ved tanken ventede jeg ude foran med Arthur (søsterens hund). Jeg går lidt ned af hovedvejen, så jeg kan se udover Egåen, der løber nogle hundrede meter syd for tanken. To hejrer kommer flyvende mod vest, og til min store overraskelse opdager jeg, at den ene er hvid og noget mindre. Silkehejre!! Gode råd er dyre, og jeg følger hejren, så længe dette er muligt, hvorefter jeg ringer op til de lokale holdkammerater SSL og RSN. Jeg kan desværre ikke få fat i nogle af dem... Kort tid efter ringer SSL dog, og jeg får informeret ham om min ganske syrede observation, som det dog tager ham en rum tid at sluge. Efter endt aftensmad lover han at tjekke Egå Engsø og Kasted Mose for hejren.
Silkehejre er en ganske eksklusiv art i Århus Kommune og desuden ny ædelart, hvilket bare gjorde det hele meget bedre!!! SSL's aftentur byder desværre ikke på nogen Silkehejre, og jeg får mit eksklusive kommunekryds for mig selv!!!! Dejligt.

RDN

Ingen kommentarer: