tirsdag den 28. april 2009

Steppehøg ved Gerå

I forbindelse med et besøg i Nordjylland til 10-års jubilæum på mit gymnasium lørdag forlængede jeg besøget et par dage for at se familien og lidt fugle i mine gamle områder.
I dag besøgte jeg Gerå for at finde en Damklire, Poms eller tundrahjejle. Der var kun få klirer, men til gengæld en del hjejler langs Gerå Engvej. Under tjek af en flyvende flok bliver jeg opmærksom på en kredsende kærhøg. Hurtigt finder jeg den i skop og synes umiddelbart at kunne se spids hånd, ret bred arm, mørke armsvingfjer i kontrast til lysere håndsvingfjer, ustribet hvidgul bug og et meget kort glimt af en halskrave, men obsen varer kun ca. ti sekunder. Derefter beslutter jeg mig for at forevige fuglen og får i alt skudt syv skud, hvoraf kun ét er brugbart. Fuglen har i mellemtiden bevæget sig en del mod nord, så i stedet for at kigge yderligere på fuglen, vælger jeg at køre mod nord langs engvejen for at få et bedre kig på den. Desværre ser jeg aldrig mere fuglen, som sandsynligvis er trukket videre mod nord og kan ses i Skagen i morgen, 28/4. Kig altid på fuglen og bliv ikke grebet af panik! Imidlertid viser det ene billede efter min mening, at fuglen rent faktisk er en 2K Steppehøg.

Ovenover det ikke-redigerede billede og nedenunder i en lidt lysnet og sharpnet udgave.

RSN, 27/4-09.

Ingen kommentarer: