onsdag den 30. juni 2010

Nyt fra NJ

Inspireret af to Flodsangere ved Randers forsøgte jeg mig i går med lidt natlyt i Bolle Enge ved Hjallerup i den lune og stille nat. Et af de første steder, jeg stoppede var der gevinst: En fin og meget tydelig Flodsanger sad og sang lidt vest for Gretterholtvej. Jeg optog stemmen og kørte hjem til min far i Hjallerup, hvor jeg skulle sove, for at vække ham. Derefter kørte vi derud igen, så han også kunne få den hørt. På vej derud fik jeg endda ram på en kat med min 4-wd. Det var faktisk ikke intenderet, men så nupper den i hvert fald ikke flere småfugle. Derudover gav natlyttet tre skrigende Skovhornugleunger samt en overflyvende fugl, to Engsnarrer, ca. fem Kærs og en Græshoppesanger.

Flodsanger, Bolle Enge, 30/6-10. Optaget med min kærestes Canon Ixus videofunktion på ca. 100 m´s afstand.


Græshoppesanger, Bolle Enge, 30/6-10. Optaget med min kærestes Canon Ixus videofunktion på ca. 20 m´s afstand.

Nattens Flodsanger er mit femte ædelfund af arten af i alt seks fugle. De øvrige er fund er: 6/6-1997 1 sy. Landvadbækvej, Bolle Enge, Dronninglund
27/6-1999 2 sy. (28/6 1 sy.) Landvadbækvej, Bolle Enge, Dronninglund
1/7-2000 1 sy. og set Try Enge/Lyngdrup Bæk, Hjallerup
28/6-2005 1 sy. Ravnstrup Kær, Hjallerup

Således er månedsskiftet juni/juli suveræn til arten især i forbindelse med varme fra øst eller syd, men på det tidspunkt er aktiviteten blandt danske birdere for aftagende.

Tirsdag aften 28/6 var min far og jeg oppe ved Blokhus for at se den oversomrende Gråmåge på stranden. Senere havde vi 6 Bynkefugle, en Rødrygget Torn, en syngende Hedelærke og syv Natravne (5 sy.) ved Tranum Klitplantage.

Fotogen 2K afbleget Gråmåge, Blokhus Strand, 28/6-10. Den relativt lyse iris skyldes lysets indfald.

Party i provinsen!

2K Gråmåge v nedkørlsen Blokhus Strand, 28/6-10.

Tekst, fotos og video, RSN, 30/6-2010.

Ingen kommentarer: