lørdag den 24. juli 2010

Blåhals på vej eller bare på afveje?

Dagen har budt på to gode obs fra Århus: Sydlig Blåhals ved Brabrand Sø og Odinshøns ved Egå Engsø. Vi har modaget fotodokumentation af begge.

Århusbirderne har d.d. modtaget følgende fra Morten Jenrich Hansen:


Hej

Århusbirderne plejer at være interesseret i sjældnere obs i lokalområdet, så I får lige dagens nyhed fra Brabrand sø.

Efter morgenens regn håbede jeg på lavtflyvende svaler over rørskoven og skyndte mig at åbne et 12m i den inderste del af rørskoven ved Stavtrup Vandværk.
Et net jeg har stående udenfor den standardiserede CES fangst i området.
Svalerne fløj nu højt, men noget overraskede kunne jeg kl.8.50 pille denne adulte hun Blåhals ud af nettet. Det er ny mærkningsart for mig i området.

Svensson noterer i ringmærkningsguiden, at hunner ikke kan race-bestemmes. Han angiver dog, at den sydlige race er lidt mindre end den nordlige.Vingemål for hunner af sydlig race angives til 69-73mm, mens nordlig har 70-79mm. Morgenens fugl havde vingemål på 71mm og desuden en rugeplet i stadie 4. Det vil sige, at den har afsluttet rugning for nylig.
Med datoen og ovenstående i mente, vil jeg mene, at det er en Sydlig Blåhals.
Lidt spændende med en potentiel ynglefugl i området.
Vi har dog ikke hørt noget til syngende Blåhals tidligere i år, men det er nok værd, at holde øje med Blåhalse i området ved Stavtrup fugletårn.

I øvrigt blev det kun til 3 andre fugle på 3 timer denne formiddag - Rørsanger, Kærsanger og Gransanger.

God weekend, Morten

Sydlig Blåhals (Luscinia svecica cyanecula), 2K+ hun ringmærket, Stavtrup, Brabrand Sø, 24/7-2010. Fotos: MJH.

Asger Lykkegaard (ALM) fandt i dag to Odinshøns i V-enden af Egå Engsø. Den ene var adult, og blev af ALM vurderet til en han. Den anden fugl var en meget tidlig 1K - en af de tidligste 1K´er i Danmark faktisk ifølge DOFbasen.

Odinshøne ad. han og 1K, Egå Engsø, 24/7-10- Foto: ALM.

RSN, 24/7-2010.

Ingen kommentarer: