lørdag den 28. august 2010

Barroca de Alva, Portugal

Avoch, Skotland 28/8.

Årets ferie med kæresten gik til Portugal. Ikke ligefrem et land, der får de ornitologiske lamper til at blinke helt vildt. Efter lidt research kom jeg frem til Kaffersejler, Rüppels Grib, Wilsons Stormsvale og så lidt C-arter. Kaffersejler og Rüppels Grib var desværre ikke lige indenfor rækkevidde fra den planlagte rute, så jeg besluttede mig for at prøve de andre. Jeg fik hjælp af Kent, der måneden forinden havde krydset c-arter i Lissabon og omegn. Crested Mynah kan ses fåtalligt i og omkring Lissabon (især ved Forte de São Julião da Barra mellem Oeiras og Carcavelos, fuglene ses dog primæt om morgenen - jeg var der om eftermiddagen og så intet)

Omkring 15 kilometers kørsel øst for Lissabon ligger Barroca de Alva. Et landbrugsområde med kanaler og vådområder. I dette område kan der ses Helena Astrild, Sorthovedet Væver og Napoleonsvæver. Alle tre arter ses i rørskovsområder langs kanalerne. Giv det halvanden time og du har krydset alle tre arter.



14/8 Helena Astrild (11 fugle set), Barroca de Alva.

14/8 Napoleonsvæver (18 fugle set), Barroca de Alva. Virkelig en fed fugl. Flyver rundt på samme måde som vore hjemlig isfugl. Den er bare gul og sort.

14/8 Sorthovedet Væver (35 fugle set), Barroca de Alva.

14/8 Sorthovedet Væver (35 fugle set), Barroca de Alva.

Af andre fugle sås Europæisk Flamingo (80), Sort Ibis (30), Stor Kobbersneppe (25) og Dværgtrappe. Jeg brugte dog primært tid på de yderst attraktive C-arter....

RDN

Ingen kommentarer: