tirsdag den 15. februar 2011

Siskenbøvl

Endnu en dag med blæst – endnu en dag med birding i Brønnøysund. Tiden går med at luske fugle ved de lokale foderbræts, men -7 grader og hård vind fra øst gør det noget svært. I dag delte vi os op i to, Kent gik sydpå og jeg gik nordpå. Jeg ville prøve at få nogle bedre billeder af odderne fra forleden dag. På vej derop finder jeg en noget afvigende Gråsisken; fuglen giver et meget mørkt helhedsindtryk, vingebåndet er smalt og hvidt og undergumpen er ekstremt markeret. Fuglen fouragerer alene, men bliver desværre hurtigt jaget bort af en krage. Jeg når dog at få et par dogmefotos (Kommenter gerne!!!).
I svinget på Jetskippervej finder jeg en stor flok blandede småfugle. Flokken består primært af Nordlige Gråsiskener og Grønirisker, men også af Gulspurve, Gråspurve, to Kvækerfinker og en Bogfinke (de to sidstnævnte nye arter for turen). Fuglene lader sig beskue på ca. 20-25 meters afstand i en busk. Flere mulige Hvidsiskener ses i flokken, men jeg bliver aldrig sikker på de fleste. En enkelt er dog helt klassisk og kan sikkert bestemmes. Efter en halv times søgen forlader jeg flokken i håb om at de vil vende tilbage til foderpladsen lige ved siden af vejen. Jeg begiver mig i stedet mod odderne. Disse lader sig dog ikke se, men et par returnerende fiskekuttere har et par Havørne efter sig. En mulig ”hvid” måge ses kortvarigt, men kan desværre ikke genfindes. Jeg scanner herefter horisonten og finder med det samme en stor lom. En stor lom kommer trækkende mod syd et godt stykke ude. Jeg griber kameraet og skyder et par hurtige skud, fuglen ses derfor kun kortvarigt i kikkert, da den smider sig på vandet. Jeg ser desværre ikke fuglen mere. På billederne ligner fuglen mest en Islom, men tjek selv.
Tilbage ved foderpladsen er siskenerne på plads, jeg finder hurtigt en ny Hvidsisken, men får den desværre ikke dokumenteret, da en børnehave svinger om hjørnet og skræmmer alle fuglene. Herefter ses fuglene kun sidde i busken, hvor op til flere flasher stor hvid overgump. Det er desværre ikke muligt (for mig) sikkert at bestemme flere fugle til hvidsisken. Efter en sådan oplevelse overvejer man igen, hvordan det mon er muligt at bestemme trækkende hvidsiskener. Den skal vel næsten være Hornemani-hvid...


15/2 Gråsisken ssp?

15/2 Gråsisken ssp?

15/2 Gråsisken ssp?

15/2 Havørne

15/2 Hvor mange Hvidsiskerne er der her??

15/2 Hvidsisken

15/2 Islom? foran Vega

RDN

Ingen kommentarer: