tirsdag den 27. oktober 2009

Endnu en Kaspisk ved Egå Engsø

Overvældet af de mange fugle ved Egå Engsø i søndags tog jeg derud igen mandag - til dels også for at genfinde den unge Kaspiske Måge, jeg så om søndagen.
Efter at have tjekket masser af måger igennem i vestenden finder jeg pludselig en Kaspisk, men denne gang en 2K-fugl. Lettere forvirret melder jeg fuglen ud på DOFcall og skriver, at det muligvis er samme fugl, som jeg havde bestemt til 1K om søndagen. Det går dog hurtigt op for mig, at selvfølgelig er det ikke det, idet søndags-fuglens vingetegning ikke kan sidde på en 2K-fugl. Nå men summa summarum: To forskellige Kaspiske Måger ved Egå Engsø på to dage!
Fuglen bliver forsøgt twitchet af Bo Rasmussen, men inden han når frem er fuglen fløjet mod vest ligesom 1K-fuglen havde gjort det dagen forinden.
Af andre sjove fugle kan nævnes: Nilgås 1, Fiskehejre 18+, Vandrefalk 1 1K, Brushane 1 1K, Alm. Ryle 35, Bjergpiber min. 2 og Bjergirisk 90 trækkende vest i småflokke. Dertil kommer mange skarver, ænder, blishøns, viber og måger.

2K Kaspisk Måge sammen med to Stormmåger, Egå Engsø, 26/10-09.

Collage af 2K Kaspisk Måge, Egå Engsø, 26/10-09.

Om eftermiddagen tog jeg et lille smut ned på havnen, men kunne hverken finde Sorthovedet, Kaspisk eller Middelhavsmåge. Til gengæld så jeg en leucistisk Sølvmåge, som var en gammel kending, idet jeg så samme fugl på samme tag for næsten nøjagtigt tre år siden. Et billede af denne fugl kan ses her. Sjovt nok så KO samme fugl ved Kalø for få uger siden, hvilket kan ses her.

RSN, 27/10-09.

Ingen kommentarer: