onsdag den 7. oktober 2009

Havfugle Bonanza 3

Så kan jeg da også bidrage lidt med nogle billeder og en historie eller to.

Her er det eneste billede af gårsdagens Sabine ved Studstrup. Fuglen var hele tiden langt væk, men til sidst fandt jeg fuglen nord for Studstrupværket og så den på ca. 500 m´s afstand. Herefter forsvandt den dog som dug for solen og har nok lagt sig på havet. Se KO´s beskrivelse af fundomstændighederne her.

Dogmebillede af 1K Sabinemåge, Studstrup, Århus, 7/10-09. Foto: RSN.

Croppet version af ovenstående billede. Bestemmelsen synes verificeret!!! Foto: RSN.

Sabinetwitch! Fra venstre mod højre: RDN, SSL, SRW og Tau Rasmussen. SSL ses efterhånden så sjældent i felten, at han til lejligheden for genkendelighedens skyld havde sat en mærkat med sit navn på sin trøje. Foto: RSN.

Tirsdag 6/10 var vinden i Århus Bugten i SSØ (frisk, tiltagende til hård), hvilket gav optimale betingelser for havfugle. Fra 9.00-11.45 sad jeg på Nordhavnen, hvor jeg havde en Mallemuk (ny Landskampsart), 2 Suler, en Dværgfalk, en ad. LF Alm. Kjove, en Kjove sp. (Stor? - højt tabtes desværre, da jeg skulle skifte til zoom), 8 Rider og nogle alkefugle, heriblandt to formodede Lunder.
Idet jeg sad og hørte radio i bilen løb den tør for strøm, og jeg måtte få starthjælp af nogle englændere, der fiskede dernede! Dernæst måtte jeg ud på en lidt længere køretur for at få ladet batteriet op, så jeg valgte at køre til Studstrup. Her så jeg endnu en Dværgfalk samt to Alke og en Lomvie i flok.
Vinden var nu hård, og jeg kørte ned til Egå Marina, hvor to Lunder kom drønende nord sammen med to Alk/Lomvie næsten inden, jeg havde fået sat mig! Jeg obsede på lokaliteten fra 12.50-17.30 og havde bl.a. følgende:

Smålom: 1 S + 1 N.
Sodfarvet Skråpe: 2 (1 S 13.20, 1 N 16.03 og samme S igen 16.46).
Stor Stormsvale: 1 N med stor fart i buer 14.20-14.22 på ca. 500 m´s afstand - desværre lykkedes fotodok ikke.
Sule: 3 N + 3 S.
Rød Glente: 1 TF over Mols Hoved.
Dværgfalk: 1 S.
Alm. Kjove: 1 ad. LF frem og tilbage flere gange.
Kjove sp: 1 MF R på vandet på afstand.
Ride: 7 S + 1 N.
Lunde: 11 - med risiko for gengangere (2 N 13.00, 3 S 13.33, 1 N 13.54, 1 14.16, 1 N 14.18, 1 S 14.54, 1 S 15.17, 1 S 15.52).
Søkonge: 1 S 17.20 sammen med Alk/Lomvie.
Tejst: 1 3K+ S-R 16.18.
Alkefugl sp: Flere formodede Lunder sås på for stor afstand og i for dårligt lys til sikker bestemmelse.
Alk/Lomvie: ca. 40 T (forbavsende mange Lomvier i mellem).
Hav/Fjordterne: 1 1K S.
Splitterne: 25+ R og T.

Flok på 3 Lunder S 13.33, Egå Marina, 6/10-09. Bemærk bl.a. mørke undervinger, mørkt indtryk fortil og det mørke baglår, der afviger fra Alk og Lomvie. Foto: RSN.

2 Lunder N 13.00, Egå Marina, 6/10-09. Foto: RSN.

Sodfarvet Skråpe S 13.20, Egå Marina, 6/10-09. Fotos: RSN.

Sodfarvet Skråpe S 16.46, Egå Marina, 6/10-09. Fotos: RSN. på det nederste billede ses fuglen lige bag kitesurferen!

Ride 1K, Egå Marina, 6/10-09. Foto: RSN.

Dagen skriver sig således ind i historien som en af de bedste havobsdage nogensinde i bugten. På trods af flere DOFcalls fra undertegnede kom der ingen lokale og tog del i festlighederne. Fuglekiggere i Århus vil nu engang hellere se havfugle på vestkysten i stedet for i baghaven! En tililende nordsjællandsk birder - Carsten Fog, som var i Århus i forbindelse med forretninger, kom forbi og så bl.a. en Sodfarvet Skråpe og Tejsten.

Udover undertegnede, der sad ved Egå Marina, var der dog andre, der var ude og kigge i bugten samme dag. RDN sad i Gallohaven sent på eftermiddagen, HLæ sad ved Kysing Næs og endelig sad Tau Rasmussen et par timer om eftermiddagen på Århus Østhavn og havde en Stor Stormsvale, en Sodfarvet Skråpe, den LF adulte Alm. Kjove, 5 Lunder og en overflyvende Rødstrubet Piber!

Lørdag, 10/10, meldes igen hård SØ-vind, så kom ud af skuret og se nogle havfugle i Århusbugten! Det kan anbefales!

RSN, 8/10-09.


Ingen kommentarer: