tirsdag den 25. marts 2008

Negergåsdebat

Sortbuget Knortegås, Agger Tange, 9/4-07. Foto: MO. Klik her for flere billeder.

På Netfugl huserer lige nu en debat vedrørende bestemmelsen af en Knortegås fotograferet på Agger Tange i maj sidste år. Sandsynligvis samme fugl er fotograferet af Mads Navtoft Olsen (tidligere Århusbirder, snart "Holstebronx"-birder) i april sidste år i forbindelse med et twitch på Amerikansk Pibeand. Fuglen er en klar Sortbuget efter min mening, idet jeg opfatter både ryg-, bug- og flanketegning/farve som værende udenfor variationen hos Mørkbuget Knortegås. Et af de allerbedste kendetegn (og efter min mening et mere sikkert kendetegn end bugfarven, som kan ændre sig meget med lyset) er kontrasten mellem ryg og tertialer. På nigricans er denne kontrast som oftest svær at se og aldrig så tydelig som på bernicla (og hrota). Denne karakter er selvfølgelig også lysafhængig, men i mindre grad end bugfarven, synes jeg. Halspletten er stor, men er set mere sammenflydende fortil - jeg vil dog stadig absolut mene, at den er indenfor variationen hos nigricans.

RSN, 25/3-08.

Ingen kommentarer: