torsdag den 24. september 2009

Jeg kan det pis!

Som forudsagt kom der Sodfarvet Skråpe i Århus Bugten i dag. Jeg sad ved badeanstalten "den Permanente" ved Risskov Strand fra 08.30-10.30.

Kl. 08.41 finder jeg en Sodskråpe ryge mod nord mega langt ude (ca. 5 km), men kan følge den ca. et minuts tid. Der plejer at gå ca. 20 minutter fra, vi ser Sodskråper ryge ind i Kalø Vig forbi Mols Hoved, indtil de kommer ud mod syd igen. Allerede 08.50 finder jeg dog sandsynligvis samme fugl på vej mod syd igen, denne gang noget tættere på (ca. 3 km ude). På trods af delvist modlys lykkes det faktisk at få set lyse undervinger på fuglen! Desværre lykkes mit forsøg på at fotodokumentere fuglen ikke, men på den afstand er det næsten også umuligt, vil jeg tro.

Derudover var obsen meget stille, hvor det bedste blev en nordtrækkende smålom, 2 Alm. Ryler, 2 Pibeænder, en Tårnfalk samt en ubestemt alkefugl. Sidstnævnte sås på ca. 2 km´s afstand i modlys, så ingen dragtkarakterer kunne ses. Men jeg mistænkte stærkt Lunde, idet førstehåndsindtrykket var Tejst (hvilket jeg dog hurtigt kunne udelukke) grundet den tilsyneladende ringe størrelse. Fuglen fløj i opadtiltet stilling og virkede stump og stor fortil, således der stak lige så meget ud fortil som bagtil (som de siger ;-/). Men jeg har ikke alkefuglebestemmelse frisk i hu (pinligt nok, har jeg vist ikke set Lomvie i år), så jeg kan have fucket op på en Alk, hvorfor fuglen forbliver ubestemt.

Jeg prøvede i øvrigt havobs i går aftes (onsdag) nede på nordhavnen, men så ingen skråper, Suler e.l. Jeg kunne heller ikke genfinde tirsdagens 2K Sorthovedede Måge blandt de mange Stormmåger i bugten nord for havnen. Til gengæld blev det til en ny Sorthovedet Måge - denne gang en 1K-fugl. Fuglen blev pillet ud på sit jizz, som pga. flugtmåden kan minde meget om Ride, på et par km´s afstand, da den var på vej ind til overnatning. Heldigvis kom fuglen til sidst lige ind over mig og stillede sig siden sammen med Stormmågerne på opfyldningsarealet.

Dermed den tredje Sorthovedede Måge på havnen i 2009 og minimum det femte individ, som jeg finder i år af arten. Den forgangne uge har faktisk været s.... produktiv for undertegnede med fund af Silkehejre, Lille Flue, Lapværling, Sodskråpe og to Sorthovede Måger.

RSN, 24/9-09.

1K Sorthovedet Måge, Århus Nordhavn, 23/9-09.

Ingen kommentarer: