fredag den 13. november 2009

FT - afslutning, 13-16/10

Blåvand Fuglestation, FT 2009. Unge aktive kvindelige feltornitologer (her IHS) tiltrækker sig altid en del opmærksomhed i felten.

Her kommer det kronologisk sidste afsnit om FT fra min hånd.

Tirsdag 13/10 startede jeg med lusk på Horntoftevej, hvor jeg så nada. Derefter ud og se den Sibiriske Fløjlsand, som sås ok. Senere tog vinden i den grad til, og jeg tog sammen med HLæ til Esbjerg, hvor vi twitchede Topskarv i havnen og Sabinemåge ved Sneum. Begge sås fint, dog så vi kun den ene Topskarv.

Stære, Horntoftevej, Blåvand, 13/10-09.

Topskarv 1K, Esbjerg Lystbådehavn, 13/10-09.

Onsdag 14/10 gik igen med lusk i Blåvand om morgenen, hvorefter turen igen gik ned for at studere anden. Ude ved stationen så jeg røven af en claimet Jagtfalk, men på den afstand jeg så fuglen, kunne jeg hverken se fra eller til. Prøvede sammen med KHa at finde en sjov måge på hukket, men heller ikke det kunne lykkes. Dernæst kørte vi til Skallingen for at twitche Kongeørn og Jagtfalk, men begge var væk som dug for solen. Det blev dog til Duehøg, Vandrefalk og en Enkeltbekkasin.

Enkeltbekkasin, Skallingen, 13/10-09.

Torsdag 15/10 startede dagen med andeobs, hvor begge ænder var ret samarbejdsvillige. Desuden sås en Norddyk samme sted.

Sibirisk Fløjlsand (Melanitta deglandi stejnegeri) han, Ishuset, Blåvands Huk, 15/10-09.

Amerikansk Sortand han, Ishuset, Blåvands Huk, 15/10-09.

Senere kørte jeg med HLæ til Rømø for at se måger, men det viste sig at være en meget tynd omgang, idet der næsten ingen måger var. Bedste her var 75 Bjerglærker. Til gengæld så vi ikke de tre Sølvhejrer, som blev meldt fra Rømødæmningen ca. et kvarter efter, vi havde passeret dæmningen - øv! Om aftenen var der gættequiz, som ABK i omkamp vandt over undertegnede - dobbelt øv! Resten af aftenen gik med hygge og øldrikning på aktivitetscentret.

Fredag 16/10 stod den på tømmermænd, hjemtur og Prærieløbertwitch ved Skjern Enge. Prærieløberen sås gennem et par timer, men kom på intet tidspunkt inden for rimelig fotoafstand.

Tekst og fotos, RSN, 13/11-09.

Ingen kommentarer: