onsdag den 25. november 2009

Endelig michahellis på havnen

I dag fandt jeg langt om længe en sjov sikker måge på havnen blandt ca. 2500 Sølvmåger. Længst ude på opfyldningsarealet stod en mørkrygget måge, som jeg ikke kunne se benene på. Ved at køre lidt længere frem kunne jeg se, at de var knaldgule. Igennem de næste ti minutter sås fuglen godt, og det kunne konstateres, at det var i adult Middelhavssølvmåge, idet den også sås i flugt, hvor den større andel af sort i hånden kunne sammenlignes med Sølvmåger.

Middelhavssølvmåge adult, Århus Østhavn, 24/11-09. Bemærk bl.a. mørkere ryfgarve og mere lige ryglinie end Sølvmågen til højre for samt gule ben.

Middelhavssølvmåge adult, Århus Østhavn, 24/11-09. Her ses lidt af p5, som næsten stikker ud bag tertiæren. Dette er en karakter som er mere typisk for michahellis end Sølvmåge. Bemærk også, at afstanden fra tertiærkant til spidsen af p6 er væsentlig større på micha´en end på Sølvmågen. På billedet ses også, at vinduet og spidsen på p10 er afbrudt af et smalt sort subterminalt bånd.

Middelhavssølvmåge adult, Århus Østhavn, 24/11-09. Middelhavssølvmåge øverst og Sølvmåge nedenfor. Bemærk kraftigt sort subterminalt bånd på p5 og generelt meget sort i hånden på micha´en.

Middelhavssølvmåge adult, Århus Østhavn, 24/11-09. Liggende på vandet sammen med Sølvmåger i bassinet ved DLG.

Inde ved DLG sås også den sandsynlige Kaspiske liggende på vandet igen. Der er rigtig mange store måger for tiden på Østhavnen, men de fleste ligger bare på vandet og er trælse at have med at gøre....

Kaspisk Måge? adult, Århus Østhavn, 24/11-09. Liggende på vandet sammen med Sølvmåger i bassinet ved DLG. Se flere fotos af denne fugl her.

Lørdag var jeg et smut oppe ved Studstrupværket, hvor jeg igen så en Enkeltbekkasin på brakmarken SV for værket.

Spindelvæv i stubmark, Studstrup, 21/11-09.

Enkeltbekkasin, Studstrup, 21/11-09.

Tekst og fotos, RSN, 25/11-09.

3 kommentarer:

RDN sagde ...

Godt gået, Rune. Der skulle mange ture til, førend det blev til noget sjovt!

SSL sagde ...

Høj klasse… Østhavnens måger er ikke for børn! Har du selv godkendt billederne til vores blog? ;-)
SSL

RSN sagde ...

Tak fans!

Ja jeg har egenhændigt godkendt dem, fordi jeg er konge af alt!

Apropos kvaliteten af billeder, så nedskaleres visse/flere af billederne automatisk til en ringere kvalitet her på bloggen, når jeg oploader. Typisk fra 150kb til 30-40kb, det er sgu underligt...

Bh Kong Gulerod