lørdag den 12. januar 2008

Skævt fra start, eller bare skæv?

Det har absolut ikke været den bedste start på året for undertegnede. I den første uge fik jeg overtalt kæresten til at tage med mig til Alrø. At man skal vælge sine kampe med omhu, fik jeg lært på den hårde måde. Jeg lokkede med flotte svaner og idylliske omgivelser. Fik i stedet serveret slagregn og kuling for hende. Det blev heller ikke bedre af, at jeg insisterede på at lokalisere en lokal Vandrefalk. Det hele endte med, at halvdelen af bilen stod under vand, og jeg ikke så en skid. Det er også svært i 50 meter sigt og slagregn! Jeg venter nok til foråret, før jeg forsøger igen…

I går skulle Østhavnen så tjekkes. Vejret så lovende ud, da jeg rullede af sted. Netop som jeg ankom til Østhavnen, drev en tåge ind, og sigten var under 50 meter. Måtte derfor opgive mågerne og tog i stedet til Thors Mølle for at se Vandstær. Hertil skal siges, at børn og pensionister dagligt melder denne Vandstær ud. En time senere havde jeg forceret to pigtrådshegn (2½ meter!) og havde mudder op til halsen. Ingen vandstær. På turen hjem endte jeg i kø langs havnen. Her sad jeg så i 45 minutter knap en km fra, hvor jeg bor.

Gav igen havnen en chance i dag. Der skulle laves Kaspisk og Snespurv til Landskampen. Kørte dog lige forbi Centralhavnen først, da Sorthovedet Måge skulle krydses. Denne fugl bliver ligesom Vandstæren dagligt meldt ud. Det er minimum mit 6. besøg her i år, og det er mig en gåde, hvordan jeg kan undgå at se den. En fed leucistisk Hættemåge er dog rimelig stationær dernede


Fik tjekket en del af de omkring 2000 sølvmåger, som opholdte sig på Østhavnen. Fandt tre Omissus imellem. Herefter var målet Snespurv. Langs bølgebryderne hørte jeg hurtigt de Sortgrå Ryler, som RSN vandt vores konkurrence på sidste år. Fede fugle, som dog kun er salt i et stadigt blødende sår. En Vibe rastede på havnen og gav et point til Landskampen. På et tidspunkt så jeg et glimt af en rød hale på bølgebryderne og havde næsten allerede krydset Husrødstjert. Fandt mit kamera frem for at tage et dokumentationsbillede. Fuglen er dog overraskede ”skulky”. Det begyndte nu at regne kraftigt, imens jeg begav mig op på bølgebryderne med kikkert og kamera. Det hele endte med, at jeg gled i noget lorte-tang og faldt halvanden meter ned på nogle sten. I elegant stil benyttede jeg mit haleben og mit objektiv til tage fra for faldet. Alt imens, jeg stod der forslået og forbandede alt omkring mig, hoppede min ”Husrødstjert” frem til offentlig skue. Jeg fik et rigtig flot billede ud af mine anstrengelser! Droppede herefter havnen, og gav da lige den Vandstær en chance mere. Dobbelt selvmål! På vej hjem sad jeg selvfølgelig i kø igen, og dippede den Sorthovedede.

SSL

"Husrødstjert" Hmm.

1 kommentar:

RSN sagde ...

Kan se, du ikke er den eneste, der har eftersøgt Vandstærene i de sydårhusianske skove. SRW havde således igår Vandstær ved både Thors Mølle og Skovmøllen. Her
her er hans kommentarer på DOFbasen.

RSN