fredag den 4. januar 2008

Slutspurt Århus Kommune årsartskonkurrencen 2007

THE END. RSN=198 SSL=197

31/12

Hvad ville du gøre, hvis du kun havde én dag tilbage?

Hvad jeg ville gøre?

Kl. 8.45
Jeg tog til Skæring Strand tidligt om morgenen. Bugten var helt blik, og jeg fandt hurtigt otte Knortegæs.

Kl. 9.15
Hermed var der udlignet i konkurrencen. RSN sover på dette tidspunkt.

Kl. 11.30
Sidder og kigger efter en rastende lom, da en fugl i aktiv flugt kommer ind i skopet. Pga. modlys får jeg ikke bestemt fuglen i første omgang men ved, at den er giftig. Min første indskydelse var skråpe, men jizzet passede bare ikke. Ringer RSN op og opdaterer ham. Han er ikke tilfreds, da han troede, jeg havde opgivet kampen. Fem minutter efter jeg har snakket med ham, genfinder jeg fuglen fra før. Kan denne gang se fuglen i bedre lys og kan nemt bestemme den til Mallemuk.

Kl. 12.10
I fantastisk humør får jeg ringet RSN op, hvis humør er diametralt modsat mit. Mindre pæne gloser som ”stringer” og ”dude” bliver nævnt i samtalen. Faktum er, at jeg fører på dette tidspunkt .

Kl. 12.38
Alt er godt, og jeg glæder mig til det nye år. RSN ville tage på havnen, og jeg er ikke det mindste bekymret. - Han finder sgu da aldrig noget på havnen.
No way in Hell ! Er netop ved at håne ham per SMS, da min tlf. løber tør for strøm. I irritation behandler jeg den mindre godt, og ved hjemkomsten har jeg ødelagt den.

Kl. 14.00
Får lånt en telefon, og i en samtale med RDN bliver jeg oplyst om, at RSN har lavet en Fløjlsand. Endda en rigtig dårlig én af slagsen. Får ringet ham op, og han snakker godt for sin syge moster. Desværre finder han flere, og dermed er der igen udlignet.

Kl. 14.59
Når lige akkurat ned i teateret og er mindre stresset. Kan dog godt overleve med uafgjort. Der skal jo et mirakel til, hvis han skal løbe med sejren!

Kl. 16.50
Efter forestillingen ser jeg en SMS-besked på min kærestes telefon, hvor der står: ”Jeg vandt!”

Kl. 16.51
Får med klamme hænder ringet ham op, og han kan stolt proklamere, at fire Sortgrå Ryler kom flyvende forbi ham lige inden solnedgang. Arten er sidst set i Kommunen for over 3 år siden! Den bitre smag af nederlag sneg sig stille ind på mig, da det viste sig, at han havde fået billeder af dem.

Kl. 16.52- 23.59
Overvejede seriøst flere gange at tage til Østhavnen bevæbnet med en lommelygte. Var dog inviteret til fest sammen med kæresten, så besindende mig. Heldigvis var selskabet godt, så jeg overlevede det ydmygende og bitre nederlag. Som RDN´s kæreste sagde, så fik jeg jo en flot andenplads.

Kl. 00.00
Tillykke med sejren RSN og tak for kampen.

Vi undgår dog ikke en fintælling på et senere tidspunkt.

SSL



Højdramatisk til enden

Stod sent op på årets og konkurrencens sidste dag. SSL ringede ved 11-tiden og fortalte, at han havde set Lysbugede Knortegæs ved Skæring Strand og derved udlignet. Nå men jeg havde stadig håbet om Fløjlsand på min planlagte tur til havnen senere på dagen, så i værste fald ville det ende uafgjort. Kl 12.00 står jeg i Rema og får en opringning fra en oprevet SSL, som siger, han har haft en Mallemuk eller skråpe på vej ind i bugten. Ti minutter senere ringer han igen og har nu set fuglen igen og bestemt den til Mallemuk, hvilket var en katastrofe, da han dermed førte med én.

Cirka en time senere var jeg nede ved Fiskerihavnen og kiggede ud over bugten i det smukke nytårsvejr. Efter kun ca. et kvarter finder jeg to ænder på vej ind i bugten på ca. 5 km´s afstand. Jeg følger disse, og efter ca. ét minuts nøje granskning bestemmer jeg dem til Fløjlsænder, og så var der udlignet. Både SSL og RDN var skeptiske over for bestemmelsen, da jeg fortalte om afstanden, men kom derefter til fornuft og huskede på min enorme kompetencer udi feltbestemmelse.

Med SSL i teatret og dermed sat ud af spillet og stadig tre lyse timer af året tilbage, satte jeg alle sejl til for at vinde konkurrencen med endnu en ny art.
Da klokken var blevet 15.00 var der kun en times lys tilbage, og jeg satte mig næsten yderst på østmolen og skuede ud over Århus Bugt i et sidste desperat forsøg på at finde SSL´s Mallemuk. Det lykkedes dog ikke, men pludselig hørte jeg nogle spæde vaderkald og så fire Sortgrå Ryler flyve forbi mig ud ad langs molen! Jeg kunne næsten ikke tro mit eget held, da arten ikke er set i kommunen i over tre år! Følelsen var super og næsten lige så god som at finde en SU-art. Jeg forsøgte at finde fuglene igen for at fotodokumentere dem og gik således ca. 500 m ud af den lange mole med kampesten. Til sidst genfandt jeg dem der, hvor jeg havde siddet, da jeg opdagede dem og fik et par fotos ved iso400 klokken 15.57 ! Se foto på: http://www.flickr.com/photos/22070163@N05/2155497545/in/set-72157603563893323/.

Derefter gik turen hjemad, hvor nytåret og sejren blev fejret med bravour.
Af andre sjove ting samme dag kan nævnes en rastende adult Rødstrubet Lom i overgangsdragt, to Suler, en Ride, 70 Silkehaler, en Husrødstjert samt tre yderligere (set godt) Fløjlsænder.

RSN, som sluttede på 198 arter, 1/1-08.

Her ses østmolen (den del, jeg allerede havde gået på), som jeg forcerede for at få dokufotos af de Sortgrå. Turen kostede mig et blodigt knæ samt ødelagte bukser i form af en lang flænge i skridtet. Nederst i højre hjørne ses en Århusbirder, der lige har vundet "Århus Kommune årsartskonkurrencen ". Foto: RSN



En dag tilbage!

RSN måtte igen til patten hos EDY, som kørte ham rundt efter nye arter til konkurrencen.

Med Knortegås på listen er RSN én foran.

SSL er seriøst presset, men nægter at give op.
Rygterne siger, at han i morgen dropper eksamenslæsningen, og satser hårdt på at vinde.

"Skal SSL virkelig i teateret nytårsdag, og kan dette blive et selvmål?"

Den lader vi lige stå lidt.

I morgen bliver det hele afgjort!

Ingen kommentarer: